A közbringarendszerek a tömegközlekedés kiegészítői, a gyalogos jármód 1km
hatósugarának a meghosszabítására(4km) alkalmasak. Ennek megfelelően egy hatékony közbringarendszer egyik
alapfeltétele egy 4 km-es sugarú (8 km átmérőjű) sűrű hálozati
lehetőségű belváros, amelyen belül szükség van az 1 km-es gyalogos jármód
meghoszabítására. Székelyudvarhely egész város átmérője 4 illetve 6 km, a
belvárosi körzet sugara pedig nem haladja meg az 1 km-t. Egy közbringarendszer
a tömegközlekedési mód váltását segíti(intermodalitás), ami Székelyudvarhely
esetében ugyancsak nem releváns.
A hatékony közbringarendszer másik alapfeltétele a dokkoló állomások közötti (azaz a lefedett területen) kifogástalan és sűrű kerékpáros infrastruktúra megléte. Székelyudvarhely esetében, a relatív kis távolságok miatt, ez az egész város területét jelentené, ami ha meg is lenne, felvetné azt a kérdést, hogy miért választanák a saját bringával rendelkezők otthonról, ezt a drágább rendszert?
Mindezek alapján egyértelműen megállapítható, hogy tömegközlekedés céljából
kialakítandó közbringarendszer Udvarhely viszonylatában nem lenne fenntartható
és nem javasolt!
Léteznek kisebb, turisztikai célú közbringarendszerek, amely kizárólag a
város turizmusának a kiszolgálását célozzák. Esetünkben, Székelyudvarhelyen csakis
egy ilyen típusú rendszer képzelhető el, kb. 35 db. kerékpárral 4 db. dokkoló állomással, a következő,
főbb turisztikai célpontokon: Emlékezés parkja, Múzeum, Jézus Szíve kápolna,
Szejkefürdő.
Egy közbringarendszer telepítése 2.500 EUR-os
fajlagos költség
mellett relatív magas, kb. 1.500
EUR fajlagos
fenntartási költséggel jár, ami nem elhanyagolható a fenntarthatóság
szempontjából. Következésképpen egy ilyen rendszer telepítése a cél
megfontolását és körültekintő tervezést igényel.
No comments:
Post a Comment