Kerékpárosbarát
tervezés
Az elmúlt két évtizedben a világon sok
város kezdte népszerűsíteni a kerékpározást a városi közlekedés egyik
fenntartható módjaként, ugyanakkor ezek közül mindössze néhánynak sikerült
ténylegesen közlekedési rendszerük teljes jogú tagjává emelnie azt. Sajnos
gyakori, hogy a megépült kerékpárutak és -sávok ellenére a kerékpározás
marginális szerepkörben maradt, főként rekreációs céllal, miközben az
infrastruktúra gyengén kihasznált vagy nem a céljának megfelelően hasznosított,
pl. autók parkolnak rajta.
Minderre persze sok magyarázat létezik:
van, ahol az éghajlati vagy éppen a kulturális tényezőket említik, máshol azt,
hogy a város túlságosan dombos. Ezeknek a tényezőknek természetesen van
valóságtartalmuk, de a fő probléma általában az adott projekt vagy program
izoláltsága. A kerékpározás népszerűsítéséről kialakult általános kép ugyanis
azt sugallja, hogy pl. egy jó helyen elhelyezett kerékpárút (pl. a folyóparton,
ahol amúgy is egyszerű a kivitelezés) megoldja a problémákat és a kerékpározás
tömeges elterjedéséhez vezet. Ez természetesen nem így van. A siker akkor
várható, ha a kerékpározás egy integrált közlekedésfejlesztési koncepció teljes
jogú elemeként fejlődhet.
Integrált
közlekedéspolitika
Sikeres kerékpáros stratégiának az
integrált közlekedéspolitikák keretében készülők bizonyultak, főként, amelyek
egyéb politikák által – várostervezés, területhasználat, társadalmi-gazdasági
intézkedések stb. - is megerősítésre kerültek, hiszen ezek szoros kölcsönhatásban
állnak egymással.
Például hiába építünk kerékpárutat, ha
közben nagysebességű szakaszokat hozunk létre a motorizált közlekedés számára.
Ez utóbbi ugyanis lassítani fogja a kerékpáros közlekedést, késésekhez és több
balesethez fog vezetni, ezáltal csökkenteni fogja a kerékpáros közlekedés
arányát.
Az integrált közlekedéspolitika egyensúlyt
teremt a különféle közlekedési módok között, összehangolja azok funkcióját a
város közlekedési rendszerében és biztosítja ehhez a megfelelő feltételeket.
Ennek eredményeként az utazásra fordított idő csökkeni fog, a város
biztonságosabbá válik és az életminőség javulni fog az éppen kerékpárral és nem
kerékpárral közlekedők számára egyaránt.
(Mobile 2020)
Városunknak, a Székelyudvarhelyen jelenleg folyamatban levő Mobilitási
terv elkészítése adna lehetőséget egy integrált közlekedéspolitika
megtervezésére!
No comments:
Post a Comment