Saturday, January 30, 2016

Kerékpáros Székelyudvarhely_3 - Hatékonyság



A gyalgosan és a kerékpárral közlekedők sok helyet szabadítanak fel a városban. A kerékpárúton ötször, a járdán tízszer annyian közlekedhetnek, mint egy autósávban.


A gyalogos és kerékpáros város – egy fontos lépés a fenntarthatóság növelése felé, mivel a gyalogos és kerékpáros közlekedésnek kicsi a helyigénye. A gyalogos és kerékpáros közlekedés kevesebb erőforrást igényel, ráadásul kevésbé károsítja a környezetet. Az energiát maguk a közlekedők állítják elő, olcsó, kis zajjal jár és nem szennyezi a levegőt.

A relatív energiafogyasztás felől nézve a kerékpározás, gyaloglás és autózás energiafelhasználása azonos útszakaszra vetítve a következőképpen viszonyul egymáshoz: 1, 3 és 60 energiaegység. Tehát ugyanakkora energiafelhasználás mellett háromszor hoszabb utat teszünk meg kerékpáron, mint gyalog. Ha autóval közlekedünk, a kerékpározáshoz képest hatvanszor több energiára van szükségünk és hússzor többre, mint ha gyalogolnánk.

A gyalogosok helyigénye nagyon szerény. Két 3,5 m széles járdán vagy egy 7 m széles sétálóutcában óránként közel 20.000 ember fordulhat meg. Két 2 m széles kerékpárúton óránként 10.000 ember hajthat végig. Ezzel szemben egy kétirányú, kétsávos úton óránként mindössze 1-2.000 autó haladhat át (csúcsidőben). A gépkocsik helyigénye tehát tízszerese a gyalogoséknak és mintegy ötszöröse a kerékpárosokénak.

A gyalogos- és kerékpárosforgalom nemcsak a rendelkezésre álló helyekkel bánik takarékosan, hanem pozitív hatással van a zöldmérlegre is, hiszen csökenti a szálló por koncentrációját és a széndioxid-kibocsátást. Ha nagyobb gondot fordítunk a gyalogos és kerékpáros közlekedésre, hozzájárulunk ahhoz, hogy a személyszállításban az autók helyét egyre inkább átvegyék az emberek. Minél több ember gyalogol és biciklizik, minél töben tesznek meg hoszabb távolságot gyalogosan vagy kerékpáron, az annál inkább szolgálja a városminőség és a környezet fejlődését. Különösen a kerékpáros közlekedés ösztönszése jár nagy előnyökkel. A topográfiai, éghajlati és városszerkezeti jellemzők alapján a világ számos városában igen egyszerűen, fillérekből meghonosítható vagy megerősíthető a kerékpáros közlekedés.

Városunk, Székelyudvarhely esetében is nagyon fontos az autós forgalom korlátozása, több hely átengedése a gyalogos és kerékpáros közlekedésnek!


No comments:

Post a Comment