A gyalgosan és a
kerékpárral közlekedők sok helyet szabadítanak fel a városban. A kerékpárúton ötször, a járdán tízszer
annyian közlekedhetnek, mint egy autósávban.
A gyalogos és kerékpáros város – egy
fontos lépés a fenntarthatóság növelése felé, mivel a gyalogos és kerékpáros
közlekedésnek kicsi a helyigénye. A gyalogos és kerékpáros közlekedés kevesebb
erőforrást igényel, ráadásul kevésbé károsítja a környezetet. Az energiát maguk
a közlekedők állítják elő, olcsó, kis zajjal jár és nem szennyezi a levegőt.
A relatív energiafogyasztás felől nézve a kerékpározás, gyaloglás és
autózás energiafelhasználása azonos útszakaszra vetítve a következőképpen
viszonyul egymáshoz: 1, 3 és 60 energiaegység. Tehát ugyanakkora
energiafelhasználás mellett háromszor hoszabb utat teszünk meg kerékpáron, mint
gyalog. Ha autóval közlekedünk, a kerékpározáshoz képest hatvanszor több
energiára van szükségünk és hússzor többre, mint ha gyalogolnánk.
A gyalogosok helyigénye nagyon szerény.
Két 3,5 m széles járdán vagy egy 7 m széles sétálóutcában óránként közel 20.000
ember fordulhat meg. Két 2 m széles kerékpárúton óránként 10.000 ember hajthat
végig. Ezzel szemben egy kétirányú, kétsávos úton óránként mindössze 1-2.000
autó haladhat át (csúcsidőben). A gépkocsik helyigénye tehát tízszerese a
gyalogoséknak és mintegy ötszöröse a kerékpárosokénak.
A gyalogos- és kerékpárosforgalom nemcsak
a rendelkezésre álló helyekkel bánik takarékosan, hanem pozitív hatással van a
zöldmérlegre is, hiszen csökenti a szálló por koncentrációját és a
széndioxid-kibocsátást. Ha nagyobb gondot fordítunk a gyalogos és kerékpáros
közlekedésre, hozzájárulunk ahhoz, hogy a személyszállításban az autók helyét
egyre inkább átvegyék az emberek. Minél több ember gyalogol és biciklizik,
minél töben tesznek meg hoszabb távolságot gyalogosan vagy kerékpáron, az annál
inkább szolgálja a városminőség és a környezet fejlődését. Különösen a
kerékpáros közlekedés ösztönszése jár nagy előnyökkel. A topográfiai, éghajlati
és városszerkezeti jellemzők alapján a világ számos városában igen egyszerűen,
fillérekből meghonosítható vagy megerősíthető a kerékpáros közlekedés.
Városunk, Székelyudvarhely esetében is nagyon fontos az autós forgalom korlátozása,
több hely átengedése a gyalogos és kerékpáros közlekedésnek!
No comments:
Post a Comment