Monday, February 1, 2016

Kerékpáros Székelyudvarhely_6 - Társadalmi fenntarthatóság



“Megformáljuk városunkat, és azután ők formálnak minket” - Jan Gehl

Mindenkinek joga van a könnyen hozzáférhető nyitott terekhez ugyanúgy, mint a tiszta vízhez. Mindenkinek joga van, az otthonához közeli játszótéren leülhessen egy padra vagy tíz percent belül sétálhasson a parkban. A társadalmi fenntarthatóságnak van egy demokratikus dimenziója: az egyenlő lehetőségek biztosítása a társadalom különböző rétegei számára, arra, hogy bárki hozzáférhessen a város közös tereihez és azonos feltételekkel mozoghasson a városban. Az esélyegyenlőség megteremtésében meghatározó szerepe lehet annak, ha a gyalogolás és kerékpározás lehetősége társul a közösségi közlekedéssel. A nem autóval közlekedőknek is biztosítani kell a hozzáférést a város által kínált lehetőségekhez. Nem béníthatják meg a mindennapokat a nem megfelelő közlekedési feltételek.

„Mindennap egy alma az orvost távol tartja” – ez egy régóta használt szlogen. Ma inkább azt mondják, tegyünk meg 10.000 lépést naponta. Számos egészségügyi probléma kockázata csökken, ha a régi és az új városnegyedek elrendezése gyaloglásra, illetve gyalolglásra és kerékpározásra ösztönöz, ráadásul jó hatással van az élet- és a városminőségre is.

Egy átfogó egészségpolitika (várostervezés) érdeke, hogy gondosan válogatott eszközökkel arra késztesse az embereket, nap tevékenységeik során minél többet gyalogoljanak és biciklizzenek. Ehhez természetesen szükség van fizikai infrastruktúrára, azaz jó minőségű gyalogos- és kerékpáros- útvonalakra, de megfelelő tájékoztatásra is annak érdekében, hogy az emberek megismerjék azokat a lehetőségeket és előnyöket, amelyek a fizikai erejük révén végrehajtott közlekedéshez kapcsolódnak.

A gyaloglásra és kerékpározásra való hathatós ösztönzés előnye többi között az, hogy olcsón és gyorsan kivitelezhető. Ezenfelül jól látható, jelzésértékű és a város összes polgárát érintő elv is. Fontos azonban, hogy a szavakat tettek kövessék, megfelelő fizikai keretek jöjjenek létre, és a városok komoly erőfeszítéseket tegyenek a gyalogos és kerékpáros közlekedés ösztönzésére a mindennapokban.
(Jan Gehl – Élhető Városok)

No comments:

Post a Comment