Sunday, January 31, 2016

Kerékpáros Székelyudvarhely_5 - Élhető város



A világ népességének zöme városlakó. A városok rohamosan nőnek. Ma már a városokkal szemben támasztott általános és sürgető követelmény, hogy élők, biztonságosak, fenntarthatóak és egészségesek legyenek. E négy fő célkitűzés eléréséhez döntő módon hozzájárulhat, ha nagyobb figyelmet kapnak a gyalogosok és a kerékpárosok, illete általában a városi élet.

A célok megvalósítása elképzelhetetlen olyan egységes várospolitikai intézkedések nélkül, amelyek arra sarkallják az embereket, hogy a mindennapi közlekedés során minél nagyobb távolságokat tegyenek meg gyalogosan vagy kerékpárral. 

Az elmúlt száz év autóforgalma bizonyítja, hogy minél több utat építünk, annál nagyobb lessz a forgalom. A 20 sz. városaiban az ugrásszerűen növekvő autóforgalmat kezelő erőfeszítések egyszerűen elárasztották a városok tereit a közlekedésben részt vevő és parkoló járművekkel. Minden városban éppen akkora lett a forgalom, amekkorának hely jutott benne. De a közlekedési problémák egyetlen esetben sem orvosolhatók új utak és parkolók építésével, hiszen ezek csak még nagyobb forgalmat és újabb torlódásokat eredményeznek.

Az autóforgalom nagysága a rendelkezésre álló úthálózat függvényében csaknem mindenütt többé-kevésbé esetlegesen alakul ki. Az ember általában könnyen hajlik rá, hogy autóba üljön. Így, ha új utakat építünk, azzal még inkább autóvásárlásra és vezetésre ösztönözzük az embereket.

Koppenhága példájából levont tanulság egyértelmű: ha az autók helyét átadjuk az embereknek, megélénkül a gyalogosforgalom és a városi élet. A gyaloglás sokkal több puszta sétánál! Ahogyan a több út nagyobb autóforgalmat jelent, ha jobb feltételeket teremtünk a kerékpárosok számára, többen pattannak nyeregbe, de azzal, hogy kedvező feltételeket biztosítunk a gyalogosok számára, nemcsak a gyalogos közlekedést serkentjük, hanem a városi életet is.

(Jan Gehl – Élhető városok)

No comments:

Post a Comment